WEB RADIO PINDAROS ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΚΑΝΑΛΙ ΕMAIL: radiopindaros@gmail.com ΤΗΛ.2262400725

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Post Top Ad

Σάββατο 4 Μαρτίου 2023

Μίζες για τρένα που δεν κατασκευάστηκαν

 Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: 25 εικόνες από τον τόπο της τραγωδίας

Του Τασου Τελλογλου

Στον ΟΣΕ και την άμεση διαπλοκή του με τη Siemens στρέφονται τώρα οι έρευνες καθώς υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις για τη διαχρονική καταβολή μιζών σε πολιτικά και υπηρεσιακά στελέχη, με στόχο τις προμήθειες του Οργανισμού.

Οι ρήτρες των έξι προγραμματικών συμφωνιών του ΟΣΕ (Δεκέμβριος 1997) που θα υποχρέωναν τις ελληνικές κυβερνήσεις να κατασκευάσουν το τροχαίο υλικό στην Ελλάδα (και το κατά περίπτωση αντίτιμό τους…) απασχολούν πλέον τις δικαστικές αρχές.

Σύμφωνα με έγγραφα που έχουν δοθεί από την αμερικανική δικηγορική εταιρεία Debevoise & Plimton στην Εισαγγελία Αθηνών, η τροποποίηση των ρητρών συνοδεύτηκε το 2001 από εκροή 2 εκατ. ευρώ από τα «μαύρα ταμεία» του Μονάχου προς τη θυγατρική στην Αθήνα. Κρίσιμα ζητήματα στις συμβάσεις αυτές ήταν:

– Πρώτον, η ρήτρα καθυστέρησης.

– Δεύτερον, αν θα τους εδίδετο το δικαίωμα να κατασκευάσουν τροχαίο υλικό στη Γερμανία, ενώ είχαν δεσμευτεί ότι θα το κατασκευάσουν στην Ελλάδα.

Η γερμανική εταιρεία κατέβαλλε προσπάθειες και το 2004 και 2006 να «περάσει» επωφελείς γι’ αυτήν συμβάσεις χωρίς, όμως, οι προσπάθειες αυτές να τελεσφορήσουν καθώς αλλά υπουργεία ή στελέχη της Ν.Δ. διαφωνούσαν με προσπάθειες της ηγεσίας του υπουργείου Μεταφορών να επεκτείνει απευθείας αναθέσεις υφισταμένων συμβάσεων.

Συμβάσεις 180 δισ. δρχ.

 

Τον Δεκέμβριο του 1997, ο ΟΣΕ και οι ΗΣΑΠ, κατ’ εντολήν της κυβέρνησης και «υπό την πίεση» της διατήρησης θέσεων εργασίας στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, υπογράφουν συνολικά επτά συμβάσεις ύψους 180 δισεκατομμυρίων δραχμών για την κατασκευή τροχαίου υλικού. Οι συμφωνίες που αφορούσαν τη Siemens ήταν η προγραμματική Συμφωνία 33α (2,99 δισ. δραχμές για τη θυγατρική και 159 εκατ. μάρκα για τη μητρική), Π.Σ. 39 (117 εκατ. μάρκα για τη μητρική Siemens και την Krauss Maffei την οποία αντιπροσωπεύει ο κ. Θωμάς Λιακουνάκος, 41α (26 δισ. δραχμές για τις εταιρείες TEMOINSA και Siemens AG από κοινού) και 1/97 με τους ΗΣΑΠ (ύψους 227,1 εκατ. μάρκων σε κοινοπραξία Siemens -Bombardier). Μετά 150 μέρες καθυστέρησης, ο ΟΣΕ ήταν σε θέση να κηρύξει έκπτωτες τις παραπάνω εταιρείες. Οι προκαταβολές που είχαν δοθεί από τον ΟΣΕ και τους ΗΣΑΠ στα Ελληνικά Ναυπηγεία ύψους 9,5 δισεκατομμυρίων δραχμών, «είχαν κατασπαταληθεί για λόγους άσχετους με την υλοποίηση των σχετικών έργων», αναφέρεται σε αγωγή της εταιρείας που αγόρασε τα Ναυπηγεία κατά της Τραπέζης Πειραιώς που είχε αγοράσει την ΕΤΒΑ, κύριο μέτοχο των Ναυπηγείων.

Στις 6 Σεπτεμβρίου 2001 η Siemens, που ήταν project manager σε τέσσερις από τις συνολικά επτά προγραμματικές συμφωνίες, στέλνει επιστολή προς τα Ναυπηγεία στην οποία εκτιμά ότι η επιβάρυνση των αντίστοιχων κοινοπραξιών από τις συνέπειες των ποινικών ρητρών θα προσεγγίσει τα 38 εκατομμύρια ευρώ. Τα Ναυπηγεία παραδέχονται ότι δεν μπορούν να εφαρμόσουν το χρονοδιάγραμμα των συμφωνιών και η ΕΤΒΑ προτείνει στον ΟΣΕ τη χορήγηση περιόδου χάριτος έξι μηνών για το σύνολο των προγραμματικών συμφωνιών έτσι ώστε να απαλειφθούν οι ποινικές ρήτρες των αρχικών κειμένων.

Η διαβεβαίωση αυτή ήταν καθοριστική προκειμένου να αγοραστεί τελικώς στις 11 Οκτωβρίου του 2001 η επιχείρηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά από τον γερμανικό οίκο HDW/Ferrostahl. Ο τότε διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ κ. Παπαδημητρίου ζητεί να μιλήσει πρώτα με τους πολιτικούς προϊσταμένους των υπουργείων Ανάπτυξης κ. Ακη Τσοχατζόπουλο, Μεταφορών, κ. Χρ. Βερελή και Οικονομίας και Οικονομικών κ. Ν. Χριστοδουλάκη προκειμένου να συμφωνήσει σε λύση του προβλήματος των προγραμματικών συμφωνιών. Λίγο αργότερα, ο κ. Παπαδημητρίου παραιτείται…

«Βοήθεια» 2 εκατ. ευρώ

Εκείνη την εποχή στελέχη του ΟΣΕ θυμούνται να μπαινοβγαίνει στα γραφεία του οργανισμού ένα στέλεχος της διοίκησης της Siemens στην Ελλάδα, ο κ. Νόρμπερτ Γκεμπάουερ. Ο κ. Ράινχαρντ Σίκατσεκ, διαχειριστής των «μαύρων ταμείων» της Siemens στη Γερμανία, θυμάται ότι εκείνη την περίοδο το «τμήμα τραίνων» της εταιρείας στο Ερλάνγκεν του είχε ζητήσει να «βρει» δύο εκατομμύρια ευρώ που χρειάζονταν ώστε να προχωρήσουν οι προγραμματικές συμφωνίες στην Ελλάδα. Μέσω του συνεργάτη του, Αμίνι στο Ντουμπάι, ο κ. Σίκατσεκ «παρήγαγε» δύο εκατ. ευρώ σε «μαύρο χρήμα», το οποίο ο κ. Αμίνι παρέδωσε στον κ. Γκεμπάουερ στο αεροδρόμιο της Ζυρίχης, όπως είχε γίνει νωρίτερα και σε μία άλλη σύμβαση στην οποία συμμετείχε η Siemens με τον κ. Λιακουνάκο, εκείνη της κατασκευής του ηλεκτρονικού μέρους των πυραύλων ΠΑΤΡΙΟΤ.

Είναι άγνωστο σε ποιον διατέθηκαν τα χρήματα. Επίσης ήταν άγνωστο μέχρι σήμερα ότι στις 15 Μαΐου 2002 οι τρεις υπουργοί ανέλαβαν τις ευθύνες της καθυστέρησης του ελληνικού Δημοσίου και συμφώνησαν να συγκαλέσουν τη γενική συνέλευση του ΟΣΕ. Για να διευκολύνουν και τη νέα εταιρεία-αγοραστή των ναυπηγείων.

Τελικά τον Ιανουάριο του 2003, αποφασίστηκε η μεταφορά στο εξωτερικό της κατασκευής του τροχαίου υλικού με την υπογραφή τριών τροποποιητικών συμβάσεων.

Το 2003 η Νέα Δημοκρατία αποφασίζει να καταγγείλει τις προγραμματικές συμφωνίες, καταθέτοντας στις 21 Αυγούστου επίκαιρη επερώτηση προς τους υπουργούς Μεταφορών και Επικοινωνιών, Οικονομίας, Ανάπτυξης και Εθνικής Αμυνας.

Καθώς οι Ολυμπιακοί Αγώνες πλησιάζουν, ο κ. Σίκατσεκ σημειώνει ότι επιτέλους ο τομέας των τρένων «συμψηφίζει με 3,5 χρόνια καθυστέρηση τα χρήματα που έχει λάβει από το μαύρο ταμείο του τομέα τηλεπικοινωνιών…».

Η ασφάλεια των σταθμών

Η Νέα Δημοκρατία βρίσκεται στην εξουσία και δύο νέες συμβάσεις που αφορούν τη Siemens και τα τρένα προβληματίζουν την κυβέρνηση. Εκείνη την εποχή η γερμανική εταιρεία και η SAIC ζητούν την κατά 60 εκατομμύρια ευρώ επέκταση της σύμβασης του έργου για την ασφάλεια των Ολυμπιακών Αγώνων για τους σταθμούς του ΟΣΕ, αντικείμενο που δεν προβλέπεται στην αρχική σύμβαση του έργου ασφάλειας. Ο υπουργός Μεταφορών κ. Μιχάλης Λιάπης και η ηγεσία του ΟΣΕ υπό τον κ. Γιαννακό πιέζουν τους υπουργούς Εθνικής Αμύνης κ. Σπήλιο Σπηλιωτόπουλο και το υπουργείο Δημόσιας Τάξης να συμφωνήσουν σε κάτι που άλλοι υπηρεσιακοί παράγοντες εκτιμούν ότι δεν είναι στα όρια του νόμου. Η επέκταση της σύμβασης δεν γίνεται και ο ΟΣΕ προσλαμβάνει έναν… στρατό εποχικών υπαλλήλων για να προστατεύουν τους σταθμούς του κατά τη διάρκεια των Αγώνων.

Η ενοικίαση του τροχαίου υλικού στις αρχές του 2004 πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες γίνεται έναντι συμψηφισμού με τις ρήτρες καθυστέρησης χωρίς οι προμηθεύτριες εταιρείες να παίρνουν χρήματα. Αντίθετα, η απόπειρα χρονικής επέκτασης των συμβάσεων αυτών μετά το 2006 με τιμές ενοικίασης του προσωρινού τροχαίου υλικού σε τιμές που από πολλούς κρίνονται υπέρογκες, οδηγεί το 2007 σε δημόσιες αντεγκλήσεις του κ. Μιχ. Λιάπη με συνδικαλιστές της Ν.Δ. και εν τέλει στη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης και τη ματαίωση της επέκτασης.

Μια ελληνική παρέα

Οι συσκέψεις που έγιναν για τη δημιουργία μιας συμπαγούς και αποτελεσματικής επιχειρηματολογίας του κ. Θεόδωρου Τσουκάτου έναντι του εισαγγελέα κ. Αθανασίου δεν ήταν οι μόνες από την αρχή της προανακριτικής διαδικασίας για τη Siemens. Την Κυριακή 25 Μαΐου συνεκλήθη σε ένα γνωστό δικηγορικό γραφείο επί της οδού Λυκαβηττού σύσκεψη με αντικείμενο την τύχη του τέως γενικού διευθυντή της Siemens Hellas κ. Μιχάλη Χριστοφοράκου. Ο κ. Χριστοφοράκος παρεκάλεσε κατά τη διάρκεια της συσκέψεως αυτής τα δύο παρένθετα πρόσωπα, δικαιούχους των εταιρειών Placid Blue και Fairways, Γ.Κ. και Α.Λ., να κάνουν «ένα μήνα υπομονή» διότι διάφορα κέντρα εξουσίας τον είχαν διαβεβαιώσει ότι το αργότερο ένα μήνα μετά η προανάκριση θα οδηγείτο σε ένα αίσιο για τους παρευρισκόμενους στη σύσκεψη τέλος.

Ο κ. Χριστοφοράκος, κεντρικό πρόσωπο στο σύμπλεγμα του ελληνικού σκέλους της υπόθεσης Siemens, όπως έδειξε και η ανακοίνωση του κ. Θ. Τσουκάτου, στήριζε τις ελπίδες του σε σχέσεις που διατηρεί με μια σειρά πρόσωπα με καλές προσβάσεις στο σημερινό σύστημα εξουσίας, επιχειρηματίες, πολιτικούς, νομικούς. Πρόκειται για μια ελληνική παρέα, που λειτουργούσε συχνά έξω από τη λογική της παροχής και της αντιπαροχής. Η Ελλάδα είναι μια χώρα που οι παρέες συχνά υποκαθιστούν τη λειτουργία των θεσμών. Σε αυτή την περίπτωση όμως, της Siemens, τα περιθώρια να λειτουργήσει η παρέα πάνω από τους θεσμούς είναι μικρά. Η συνειδητοποίηση αυτής της αλήθειας θα μπορούσε να οδηγήσει τον πρώην γενικό διευθυντή της Siemens έστω και τώρα, έξι μήνες μετά την αποχώρησή του από την εταιρεία, να αναλάβει τις ευθύνες του και να θέσει τη δικαστική διερεύνηση σε νέο πλαίσιο.

ΠΗΓΗ

 


 

 

ΚΑΛΟΥΜΕ ΚΑΙ ΠΡΟΣΚΑΛΟΥΜΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΣΥΜΠΟΛΙΤΕΣ ΜΑΣ

ΝΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΟΥΝ ΜΑΖΙ
ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ.

ΤΗΛΕΦΩΝΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΟΣ:

1) 6944160908

2) 6944518688 

3)  6975757261 &

 Emailesykpdstereasellados@gmail.com


 
 


 


Ο ΕΛΛΑΝΙΟΣ ΚΟΣΜΟΣ 6ΟΟ:
ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΠΟΛΙΤΗΣ;

Δημοφιλείς αναρτήσεις

ΚΟΙΝΟΝΙΚΑ ΔΙΚΤΙΑ

ΑΙΘΕΡΙΚΗ ΓΡΑΦΗ - ΕΛΛΑΝΙΑ ΚΕΙΜΕΝΑ:

Post Top Ad

ΣΕΛΙΔΕΣ